1)
Kenapa Muzik Diperkenalkan Untuk Kanak-kanak?
-Muzik merupakan aspek terpenting dan berkesan dlm perkembangan (JERIS) kanak-kanak.
-Pengalaman awal muzik dlm kalangan kanak-kanak adalah satu peringkat yg sangat penting yg boleh membantu kanak-kanak dari segi pembinaan, penukaran dan perkembangan konsep.
-Pada tahap ini, kanak-kanak mengalami perkembangan dlm persepsi multisensori, pengawalan motor, kemahiram penyesuaian masalah, mencipta dan kemahiran menyoal.
-Muzik sering menjadi elemen yg memberi keseronokan dan alat utk meluahkan perasaan bagi kanak-kanak.
-Justeru, dlm topik ini kita akan membincangkan teori-teori perkembangan muzik serta maksud kecerdasan muzik.
-Muzik adalah suatu kesenian yg tertumpu kpd aspek pendengaran/aural.
-Muzik amat digemari secara semulajadi oleh kanak-kanak. Kanak-kanak yg berumur 2tahun akan menggoyang-goyangkan badannya mengikut irama muzik yg diperdengarkan. Semua ini adalah merupakan bakti bahawa muzik ini digemari secara semulajadi.
-Kanak-kanak juga akan mendapat banyak faedah apabila kaedah pengajaran muzik ditumpukan kpd pengajaran konsep muzik.
-Kanak-kanak akan memperolehi kemahiran mendengar yg kritikal apabila menikmati bunyi muzik, disamping memperoleh kemahiran muzik.
-Kebanyakan jenis pendidikan dan perkembangan muzik berdasarkan falsafah tiga orang ahli dan pendidik muzik.
-Mereka ialah Emili Dalcroze dari Switzerland, Carl Off dari Jerman dan Zoltan Kodaly dari Hunggary.
Emili Dalcroze dari Switzerland
Carl Off dari Jerman
Zoltan Kodaly dari Hunggary
-Berdasarkan idea-idea muzik yg ditemui dinegara mereka masing-masing ianya telah digunakan secara meluas di serata dunia.
-Disebabkan idea-idea yg mereka beroleh mempunyai kaitan dgn budaya dan konteks negara mereka sendiri, maka ia telah menyebabkan pendekatan dan isi kandungan teori-teori mereka berbeza.
0 comments:
Catat Ulasan