2) PENGUKURAN
Satu nombor diberikan kepada ciri (contohnya panjang, berat, luas, isipadu, suhu dan masa) sesuatu objek atau peristiwa. Kebolehan mengukur terbentuk daripada pengalaman, pengelasan, perbandingan dan turutan.
Dua jenis ini boleh digunakan dalam pengukuran iaitu :
• Arbitrari - contohnya : jengkal, klip kertas, tapak kaki, langkah
• Unit piawai seperti :
Sentimeter - panjang
Liter - isipadu
Kilogram - berat
Meter persegi - luas
Darjah celcius - suhu
Meter padu - isipadu
Terdapat beberapa peringkat untuk mengajar pengukuran iaitu :
• Mengenalpasti ciri dengan membandingkan objek secara :
• Pilih satu unit sama ada unit arbitrari atau unit piawai. Kemudian, bandingkan objek dengan unit yang dipilih.
• Cari bilangan unit seperti :
- Persepsi = perbandingan persepsi tentang panjang (bandingkan dua objek yang mana lebih panjang atau adakah ia sama panjang)
- Secara langsung = guru menyediakan beberapa bahan konkrit seperti klip lertas, krayon, paku tekan dan lain-lain. Kemudian, ukur secara terus dan buat perbandingan.
- Secara tidak langsung = berasaskan sesuatu rujukan, murid menggunakan tali untuk mengukur bahan panjang. Tali bertindak sebagai bahan pengukur.
• Pilih satu unit sama ada unit arbitrari atau unit piawai. Kemudian bandingkan objek dengan unit yang dipilih.
• Cari bilangan unit seperti :
- Membilang menggunakan instrumen tertentu seperti pembaris, jangka suhu, penimbang dan kalendar
- Menggunakan rumus (formula)
0 comments:
Catat Ulasan