PERKEMBANGAN BAHASA AWAL KANAK-KANAK (5)

STRATEGIK PENGAJARAN BAHASA KEPADA AWAL KANK-KANAK


GURU MENJADI CONTOH

  • Guru perlu galakkan dengan mendengar dan memberikan respon yang sesuai.
  • Guru membantu kanak-kanak menggunakan ayat-ayat mudah dan bertutur dengan tahap kelajuan yang sesuai.
  • Ketika bertutur, guru perlu boleh menjadi suri teladan kanak-kanakdengan: 
    • Menghadap muka kepada kanak-kanak ketiak bertutur
    • Bertentang mata 
    • Mendengar apa yang diujarkan oleh kanak-kanak 

BACAAN LANTANG

Cara penyampaian cerita:
Sebutan baku ketika membaca lantang. Sebutan buku Bahasa Melayu ialah sebutan berdasarkan ejaan. Guru perlulah memberiakn contoh membaca secara lantang dengan sebutan baku. Dengan demikian. kanak-kanak dapat menggunakan sebutan huruf dan suku kata dalam perkataan-perkataan yang dibaca secara lantang.


PENDEKATAN MEMBACA BERSAMA (Sared Book Aproach) SBA
  • Menggunakan buku besar.
  • Matlamat SBA menggalakkan kanak-kanak menggunakan bahasa melayu. Ajar dan kukuhkan kemahiran berbahasa melayu 
  • Langkah SBA :
    • Kenalkan tema dan konsep big book melalui perbincangan 
    • Kenalkan buku ilustrasi pada kulit buku, tajuk buku.
    • Guru membaca buku sekali lagi tanpa henti sekiranya ada pertanyaan, guru bolehlah memberikan respon ringkkas agar bacaan yidak terganggu.
INTERAKSI DAN BERCERITA 

Langkah interaksi dan bercerita:
  1. Ajak kanak-kanak interaksi tentang ilustrsi buku dan halaman 
  2. Guru bercerita berdasarkan plot tanpa membaca teks yang tercetak.guna teknik drama, intonasi dan kesan bunyi.
  3. Baca buku tersebut berulang kali dan memberi peluang soal jawab berkaitan dengan buku dan cerita tersebut.

NYANYIAN
  • Pilihlah lagu yang mengandungi banyak ulanagan lirik dan melodi yang mudah dipelajari.
  • Kaitkan lagu dengan pergerakan badan yang sesuai
  • Nyanyikan atau perdengakan berulang kali sebelum mengajak kanak-kanak bernyanyi sambil melakukan aksi yang sesuai.

BERMAIN 
  • Bermain ialah salah satu jentera yang akan mendorong kanak-kanak untuk menggunakan bahasa.
  • Bermain dikaitkan dengan keseronokan dan perasaan tidak terancam yang menjadi perangsang utama untuk kanak-kanak menggunakan bahasa.












0 comments:

Catat Ulasan

1) PENGENALAN KONSEP PENJAGAAN DAN ASUHAN AWAL KANAK KANAK

PENGENALAN KONSEP PENJAGAAN DAN ASUHAN AWAL KANAK KANAK PENGENALAN Dasar asuhan dan didikan awal kanak kanak kebangsaan ialah : ...