4) KONSEP RUANG

Merujuk kepada sesuatu objek yang terletak dalam ruang seperti depan, belakang, atas, bawah, luar dan dalam.

Kedudukan relatif :

• Kedekatan - contohnya, kereta itu lebih dekat denganpondok berbanding rumah.

• Pemisahan - contohnya, rumah Abu dipisahkan dengan rumah Ali oleh sebatang jalan raya.

• Susunan / urutan - contohnya, pensil disusun dari pendek ke panjang.

• Lingkungan - contohnya, rumah itu dilingkungi oleh pokom-pokok.

Dua pengalaman utama bagaimana kanak-kanak prasekolah membina dan memahami perkaitan ruang.

• Tindakan ke atas objek

(a)  Mengisi dan mengosongkan

(b) Memasang dan meleraikan objek

(c) Menukar bentuk dan menyusun objek

Contoh : meregang getah, melonggokkan buku, melipat kertas, kain dan lain-lain.

0 comments:

Catat Ulasan

1) PENGENALAN KONSEP PENJAGAAN DAN ASUHAN AWAL KANAK KANAK

PENGENALAN KONSEP PENJAGAAN DAN ASUHAN AWAL KANAK KANAK PENGENALAN Dasar asuhan dan didikan awal kanak kanak kebangsaan ialah : ...