CIRI-CIRI PROGRAM SAINS YANG BAIK
- Kanak-kanak digalakan bertanya berkaitan alam semula jadi.
- Melakukan aktiviti hands-on dan minds-on.
- Kanak-kanak belajar mencari jawapan sendiri.
- Kanak-kanak diberi peluang menguasai sesuatu kemahiran.
- Belajar sains setiap hari.
- Belajar dalam kumpulan.
PENDEKATAN PENGAJARAN
- Melalui aktiviti hands-on yang mengembirakan.
- Pembelajaran dan pengajaran tidak terikat dengan alatan canggih.
- Melalui aktiviti perbincangan.
PENGALAMAN PEMBELAJARAN SAINS
Terdapat empat kriteria yang menentukan pengalaman pembelajaran sains iaitu:
- Pergerakkan atau aktiviti dimulakan oleh kanak-kanak.
- Kanak-kanak bebas menukar aktiviti yang dilakukan.
- Tindak balas yang berlaku dapat diperhatikan.
- Tindak balas berlaku dengan segera.
PERANAN GURU
Proses pengajaran dan pembelajar sains yang berkesan memerlukan guru yang memain peranan berikut;
- Guru sebagai pemangkin ( Guru yang menentukan kegembiraan dalam penerokaan mencari pengetahuan)
- Guru sebagai pakar rujuk (Guru perlu mendengar dengan teliti dan menjawab soalan daripada kanak-kanak ketika menjalankan aktiviti. Guru juga perlu memberi maklumat yang cukup dan memberi bimbingan bukannya arahan kepada kanak-kanak)
- Guru sebagai fasilitator (Guru merancang, mengumpul bahan, dan mencuba dahulu aktiviti-aktiviti yang ingin dilakukan bersama kanak-kanak)
- Guru sebagai model ( Guru perlu menunjukkan ciri dan teladan yang baik)
0 comments:
Catat Ulasan